GRAVELTY TORINO – NICE
13 – 21 AUGUSTUS 2025
13 – 21 AUGUSTUS 2025
Een groot deel van de route ligt boven de boomgrens en gaat door imposante nationale parken, over legendarische (on)verharde cols als de Colle delle Finestre en de Col Agnel.
In totaal worden negen hors-categorie cols beklommen, waarvan vijf helemaal of grotendeels onverhard. En daartussenin rijd je over militaire stradas uit de negentiende eeuw en langs ruïnes van oude forten.
De route omvat ongeveer 485 km aan asfalt en 240 kilometer rotsachtige, militaire gravel stradas langs de grens van Frankrijk en Italië, vaak op een hoogte van 2.000m of meer. De route bevat twee Grand Tour-cols, met als hoogste punt de 2.750m hoge Col d’Agnel.
Het landschap van de nationale parken Queyras en Mercantour en de Ligurische, Cottische en Maritieme Alpen zal je dagelijks belonen.
Onze ‘Gravel-Meisters’ Jacco en Martin zijn het avontuur al eens aangegaan. Beide hebben de routes al gereden en een uitgebreid roadbook gemaakt.
Met al hun ervaringen gaan we je een gedegen voorbereiding geven. In maart 2025 informeren we je al middels een webinar.
En omdat het verheugen op al het moois dat komen gaat de helft van het plezier is, organiseren we op zondag 4 mei al een Gravel Ride over de Veluwe + informatiebijeenkomst.
Daarnaast ontvang je een gratis half jaar abonnement op de trainings app JOIN waarmee we je stap voor stap voorbereiden om deze zomer in topcondities te zijn.
Om zeker te weten dat je de uitdaging aankan is dienen alle deelnemers begin juli een inspanningstest te doen bij CyclingLab.
Het deelnamepakket bestaat uit:
Verder inclusief:
Kosten van het deelnamepakket bedragen € 2.495.
Upgrade naar een 1-persoonskamer kost € 500.
Schrijf je in dan doe een aanbetaling van € 1.250. Op 15 april 2025 sturen we je een betaalverzoek voor het restant van de inschrijfkosten plus eventuele extra’s.
Deelnemers krijgen hun pakket op 4 mei bij de voorbereidende Gravel Ride uitgereikt. Mocht je daarbij niet aanwezig kunnen zijn dan sturen we het uiteraard op.
Het deelnamepakket is exclusief:
Optioneel is het deelnamepakket uit te breiden met vervoer van je fiets van Doorwerth (inzamelpunt) naar Turijn en retour voor slecht € 125. Hiervoor zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
Dag 1 – woensdag 13 augustus: Dé aankomstdag in Turijn. Inchecken in het hotel, laatste briefing voor de komende dagen en een laatste inspectie van je materiaal. Uiteraard zijn onze mekaniekers er om je eventueel te helpen. ‘s Avonds is er voor het diner een Launch Party om de trip stijlvol te openen.
Dag 2 – donderdag 14 augustus: Turijn – Susa Dal
We beginnen echt! De start is op de Piazza Giambattista Bodoni. Via de straten van Turijn, gelegen aan de rivier de Po,verlaat je de stad. Om aan de voet van de enige klim van de dag, de Colle del Collombardo te komen, rijden we om het Parco Naturale Col del Lys heen. Het 60 km naar de voet van de klim. De klim van de noordkant van de Colle del Collombardo is ruim 9 km lang. De afdaling van 24 km en 1.500 hoogtemeters is richting Condove.. Vanaf Condove gaat het vals plat door het dal van de rivier de Susa naar het hotel voor de eerste nacht.
Dag 3 – vrijdag 15 augustus: Susa Dal – Briancon
Vandaag start etappe 2. Al snel na het vertrek uit het hotel begint de klim van de Colle delle Finestre. De buitengewoon fotogeniekeColle delle Finestre is een hoogtepunt van deze rit. Je stijgt 1.700m over 18 km en de bovenste 8 km isgravelweg. De uitzichten zijn weids en er is slechts een paar kilometer asfalt tussen de col en de beroemdeStrada dell’Assietta die als volgende op het menu staat.
De route over de Strada del Assietta is een ongelooflijke rit. Het is een Italiaanse militaire route van meer dan120 jaar oud en heeft een lengte van ca 33 km. Vanaf het begin klimt de weg van 1900 naar 2.350m, waarna hijgolvend rond 2.300-2.400m verloopt en aan het eind daalt naar 2.100m. Onderweg worden achtereenvolgens de Colle del Assietta, Colle Louson, Colle Blegier en de Colle Basset gepasseerd waarbij jevan weidse uitzichten kunt genieten.
Na de Strada gaat het vanaf Sestriere via Cesana Torinese naar de Italiaans-Franse grens vlak bij skioordMontgenèvre. Daarna volgt er een afdaling naar de eindbestemming van vandaag, de vestingplaats Briançon.
Dag 4 – zaterdag 16 augustus: Briancon – Sampeyre
Etappe 3 wordt een relatieve rustdag;) Geen knisperend gravel, maar alleen asfalt. Na alle hoogtemeters engravel van de tweede dag is dat ook wel lekker. Alhoewel er deze dag ook twee stevige klassieke cols geredenzullen worden: de Col d’Izoard en de Col Agnel. Alles bij elkaar goed voor 2.450 hoogtemeters. De Agnell istevens met 2.744 m het hoogste punt van deze tocht
Dag 5 – zondag 17 augusts: Sampeyre – Preit
Vandaag begint gelijk vanuit het vertrek de klim naar de Col de Sampeyre. Op 2.283m wordt de top bereikt en is er alsbeloning weer een mooi uitzicht.
Daarna vervolgen we via het gravel van de Strada dei Cannoni op. Je kunt wel raden waarom die weg zo heet. Dezemilitaire weg is gebouwd in 1744. De weg volgt de bergkam van west naar oost en loopt vanaf de Colle di Sampeyre overeen lengte van circa 33 km af naar een hoogte van 900m.
De Strada dei Cannoni is op bepaalde plekken ruiger dan de meeste andere off-road wegen van Gravelty Torino-Nice.De ondergrond is los en behoorlijk stenig op sommige stukken afdaling. Op circa 39 km vanaf de start kom je bij de Colle della Ciabra. We dalen dan af naar het Valle Maria. We volgen dit dal de rest van deze naar Ponte Marmore. Hiergaan we nog 600 m stijgen over de laatste 8 km.
Dag 6 – maandag 18 augustus: Preit – Limone
Vandaag staan er 2.700 hoogtemeters op het programma. Verder zit er zo’n 25 km gravel in deze etappe, verdeeldover twee secties, wat meer dan een kwart van de totale afstand is. Doordat we starten op 1.500m hoogte wordt het alsnel onbegroeid terrein en zijn we vandaag in het eerste deel echt in een alpien landschap.
Het gebied waar we hier doorheen rijden wordt wel ‘Klein Peru’ genoemd naar de markante rotspunt van de Rocca laMeja aan de rand van de bergkom. Dit zou wel eens het meest spectaculairste deel van de tocht kunnen zijn. Het isecht een militaire weg op grote hoogte en het landschap is open en uitgestrekt met vergezichten.
Na de Colle Margherina vervolgen we de route nog steeds over gravelwegen naar de Colle Valcavera waar we weer ophet asfalt komen.
We rijden vervolgens een paar kilometer door het dal om aan de overzijde bij het dorp Andonno de laatste klim van dedag aan te vatten. Net boven Roachia begint een gravelsectie van 6,7 km met 150m klimmen en 350m dalen. Hetgravel loopt in de afdaling nagenoeg door tot aan de plaats Vernante aan de voet van de heuvel. Na Vernante is het nogeen kilometer of 8 naar Limone Piemonte waar de douche wacht om het zout en gravelstof er weer af te spoelen.
Dag 7 – dinsdag 19 augusts: Limone – La Brigue
Vandaag begint de dag weer direct met klimmen vanuit het vertrek. De klim verloopt over asfalt, en geniet nog maareven van een gladde weg, want vanaf de Col de Tende zul je voorlopig alleen maar heel veel gravel onder je wielenkrijgen, even onderbroken met wat asfalt.
In de buurt van de Tendapas staan een aantal militaire bouwwerken. Het belangrijkst is het Fort Centrale aan deoostzijde op 1908 meter. Dit is ook de richting van onze route en hier begint het langdurige gravelwerk via de oudemilitaire weg met de naam Via del Sale.
De Via del Sale is een historische route van zouthandelaren in het gebied Ligurië-Piedmonte, die deel uitmaakt van eennetwerk van handelsroutes die de Ligurische kust verbindt met de Po-vallei en de Provincie Turijn. Omdat de wegkronkelt over de bergkam die de grens vormt tussen Frankrijk en Italië, is de route in de 16e eeuw ontwikkeld door hetItaliaanse leger en zijn er langs de weg oude forten en bunkers op heuveltoppen.
De route voert door een droog karstgebergte, dat amper begroeid is. De Colle del Lago dei Signori is vernoemd naareen inmiddels uitgedroogd meer.
Je zult beloond worden met fantastische uitzichten. Het terrein is stenig maar niet moeilijk te berijden. Na RifugioDon Barbera is het zo’n 25 km gravel langs steile afgronden tot het plaatsje Monesi di Mendatica.. Steeds de grensvolgend tot km 80 bij gaan we definitief Frankrijk in en dalen we over gravel van 1.700m naar 950m.
Dag 8 – woensdag 20 augustus: La Brigue – Nice
Over het geheel gezien gaat het vandaag zo’n 700m naar beneden, maar ondertussen moet er toch nog flink watgeklommen worden en tikken we nog even de 2.000m aan op de Col de Turini.
Daarnaast komen er nog vier gravelstroken langs met een totale lengte van ongeveer 37 km. En je kunt ook nog 8 colsscoren onderweg. Kortom een dag met van alles wat om het allemaal af te leren en met een tevreden gevoel een duik te nemen in de Middellandse zee bij het Café du Cycliste in Nice.
Dag 9 – donderdag 21 augusts: Nice – Turijn (per bus)
Gisteravond hebben we in het hotel een droomreis afgesloten met een gezamenlijke diner. Vandaag verplaatsen we ons, voor de deelnemers die dat wensen, ons per touringbus (inclusief de fietsen) naar Turijn. Vanuit daar wensen we iedereen een verdere goede terugreis.
Maart 2025 is er een webinar om je alvast op te warmen. toe te lichten. Op zondag 4 mei organiseren we op de Veluwe een bijeenkomst inclusief Gravel Ride. We sturen je hiervoor in april 2025 een uitnodiging.
Deze reis doe je idealiter op een gravelbike. Op een mountainbike kan ook.
Deelnemers dienen op eigen gelegenheid het vervoer naar de startplaats Turijn te organiseren. Op 21 augustus organiseren we van Nice naar Turijn een transport per touringcar.
Fietsvervoer van Nederland (Doorwerth) naar Turijn is optioneel bij te boeken voor € 125.
De gehele trip is er technische hulp door onze mecaniciens. Gedurende de etappes verplaatsen ze zich per motor zodat we ook onderweg kleine reparaties kunnen uitvoeren.
Daarnaast is het belangrijk om in grote mate zelfvoorzienend te zijn. Zorg dat je zelf je normale kit bij je hebt tijdens het fietsen. We geven hierop een uitgebreide toelichting in het webinar, tijdens het pre-event en in het roadbook.
Er is een bezemwagen indien het technisch mankement zodanig is dat je niet meer door kunt fietsen. In dat geval bel je het noodnummer en wordt je opgehaald.
Gravelty Torino-Nice lijkt een loodzware slijtageslag voor conditiebeulen maar in werkelijkheid is het een prachtige tocht die goed te doen is. De grote cols beklimmen onderweg is natuurlijk zwaar maar met het juiste verzet is het een veilige en spannende manier om zo’n avontuur te lijf te gaan.
De Gravelty Torino-Nice is geen race. Het is gewoon niet de bedoeling van het evenement. Rijdt zo snel of zo langzaam als je wil of wanneer je maar wil.
Fysiek wordt er veel van je lichaam gevraagd. NL Tour Rides adviseert dan ook om een medische keuring te laten doen voordat je deelneemt aan deze sportieve uitdaging. Medio juli nodigen we je uit voor een inspanningstest bij SEG-Cyclinglab in Amsterdam.
Met een inspanningstest bij SEG-Cyclinglab krijg je een uitgebreide analyse om te bepalen waar je staat. We bepalen met behulp van lactaatmetingen je vermogens- en hartslagzones. Daarmee zien we hoe goed je duurvermogen is, waar je omslagpunt ligt en hoe je anaerobe capaciteit ontwikkeld is. Daarnaast gebruiken we moderne technieken als NIRS sensoren van Train Red om een beeld te krijgen van je conditie tot op spierniveau en gebruiken we de Core Temperature Sensor, om je zones, drempels, sterke- en zwakke punten nog preciezer te kunnen bepalen.
Als laatste krijg je natuurlijk een uitgebreide nabespreking waarin alles door een ervaren coach met je wordt doorgenomen.
Improve your ride
JOIN Cycling is dé app waarmee je slimme en flexibele trainingsschema’s kunt opstellen op basis van je doel, beschikbaarheid en trainingsgeschiedenis. Speciaal voor deelnemers aan Gravelty Torino – Nice is de JOIN Cycling app voor 6 maanden lang gratis te gebruiken. Zodat je optimaal voorbereid aan de reis begint!
Schrijf je in voor de 2025 editie dan doe je allereerst en aanbetaling van € 1.250. Op 15 april 2025 sturen we je een betaalverzoek voor het restant van de inschrijfkosten plus eventuele extra’s.
Heb je vragen mail dan even op info@nltourrides.nl
Er is plaats voor 30 deelnemers per editie.
Annuleringsvoorwaarden:
Deelname voor 1 persoon inclusief hotelarrangement op basis van een 1p kamer: € 2.995
Fietsvervoer (Breda-Turijn v.v.): € 125 extra
Bij inschrijving geef je aan bij wie je op de kamer wenst te worden ingedeeld. Vul je niks in dan deelt de organisatie je in. Boeken van een 1-persoons kamer is beperkt mogelijk tegen een meerprijs van € 500.